
 

 

 

 

 

 

 

Mass Media and Politics in Latin America 

 

Taylor C. Boas 

Boston University 

 

January 6, 2012 

 

 

 

 

 

 

 

Prepared for inclusion in Jorge I. Domínguez and Michael Shifter, eds., Constructing 

Democratic Governance in Latin America, 4th ed. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 

forthcoming.  



 1 

In Latin America, the mass media are sometimes referred to as a cuarto poder, or “fourth 

power,” to denote their potentially crucial role in safeguarding and deepening democracy.1 By 

reporting on wrongdoings and malfeasance as well as achievements and good governance, the 

media can hold politicians accountable and help citizens make informed decisions about their 

choice of leaders. By giving voice to individuals, social movements, political parties, and interest 

groups, the media help determine who gets to participate in public discourse and influence the 

political agenda. Through their own decisions about what to cover and how to cover it, the media 

can also play a crucial independent role in shaping that agenda. Following Waisbord (2008), we 

can refer to these three pro-democratic actions of the mass media as their watchdog, gate-

keeping, and agenda-setting functions. 

 This chapter explores politics and the mass media in the eight countries covered in detail 

in this volume, examining the degree to which they contribute to, or hinder, healthy democratic 

governance. The first section examines media concentration and ownership structures and their 

implications for the media’s gate-keeping function. Historical patterns of market concentration 

and ownership have changed little for Latin America’s mass media; a few media sources in each 

country boast a majority of viewers or listeners, and these outlets are typically controlled by 

wealthy families or individuals with conservative political leanings. Politicians themselves often 

become owners of the media, working the system to gain broadcasting concessions and then 

using them as political mouthpieces. The proliferation of low-power community media offers the 

possibility that new voices might gain access to the airwaves, but all too often, these broadcasters 

also fall under the sway of powerful politicians. On the whole, concentration of audience and 

ownership means that the Latin American mass media should continue to give voice primarily to 

those with political and economic power. 



 2 

 The second part of the chapter examines factors that influence the media’s role as 

watchdog of democracy. Historically, patterns of media ownership, combined with conservative 

governments in many countries, meant that the media often colluded with politically like-minded 

presidents. More recently, the rise of a “new Left” in Latin America has brought to power several 

populist presidents who routinely clash with their countries’ media owners. Where the media 

might have been complicit in prior abuses of executive power, they now aggressively denounce 

them. Yet the polarized political climate in these countries complicates the media’s watchdog 

function—journalists are unlikely to investigate malfeasance on their own side of the political 

divide, and retaliation by authorities may silence some critical voices. Elsewhere, conflict 

between politicians and the press is rampant at the local level, where political bosses can 

eliminate potential watchdogs through their manipulation of the judicial system or control over 

local security forces. In such countries, media with national scope may exercise all the functions 

of a fourth power, but local media remain weak, intimidated, and subject to political control. 

 The final section of the chapter addresses the media’s agenda-setting role by examining 

coverage of candidates in recent presidential elections. Historically, the media in Latin America 

were often markedly biased against left-wing candidates and openly favored conservative 

politicians. In Brazil, Mexico, and Chile, which had some of the most notorious patterns of bias 

in the past, electoral coverage of major left- and right-wing candidates is now quite even-handed. 

In countries with more polarized politics, however, substantial biases against left-wing 

politicians remain. Where populists have gained power, as in Venezuela and Bolivia, they have 

been able to level the playing field only by countering their negative portrayal in commercial 

media with an even more one-sided positive coverage in media outlets controlled by the state. 



 3 

Extreme polarization of this sort means that the media, first and foremost, engage in partisan 

battles; informing the public is relegated to a secondary plane. 

The focus of this chapter is on broadcast media, primarily television, which remains the 

most politically influential medium in the region. As shown in Table 1, television is present in 

more than 95% of homes in most countries, and it is citizens’ primary sources of information 

about current events by a wide margin. Radio plays an important secondary role in some 

countries, particularly in Bolivia and Peru, where its penetration rates are somewhat higher. 

Newspapers also matter for political information—particularly in Venezuela, where their 

circulation rates are relatively high—and in some countries they play particularly important roles 

in breaking scandals and setting the political agenda. Where relevant, therefore, the chapter also 

examines trends in newspaper and radio. 

 

<Table 1 about here> 

 

Media Concentration and Ownership Structures 

 

 Historically, a major impediment to the mass media acting as a force for democracy in 

Latin America was the fact that relatively few voices were represented. In countries such as 

Argentina, Brazil, Colombia, Mexico, and Venezuela, control of multiple media outlets by a 

handful of conglomerates meant politicians only had to collude with a few major players to 

ensure overwhelmingly favorable coverage. Oligopolistic market structures limited competitive 

pressures, so media owners could safely hue to the wishes of politicians without fear of losing 

readers, listeners, or viewers. Concentrated media markets also boosted the media’s influence on 



 4 

public opinion. Where citizens across the political spectrum can choose from media espousing a 

variety of different perspectives, exposure tends to reinforce existing opinions. Where options 

are limited, media exposure is more likely to shift attitudes in one direction or another (Boas 

2005; Lawson and McCann 2005). 

 

Audience Share 

 

 Latin America’s media markets have become less concentrated since the 1980s, when 

Mexico’s Televisa and Brazil’s TV Globo boasted more than 80% of the national television 

audience during prime time (Lima 1990; Lawson 2002), though they remain at least moderately 

concentrated in comparative perspective. Table 2 lists the major broadcast television networks 

and average share of viewers in seven of the eight countries covered in this volume, as well as in 

the United States and Canada.2 For each country, audience data are used to compute the 

Herfindahl-Hirschman Index (HHI), a measure of industry concentration that is obtained by 

squaring and summing the percentage share of each firm in a particular market. The HHI 

approaches zero at the low end and would be 10,000 for a perfect monopoly. 

 

<Table 2 about here> 

 

 Compared to the United States and Canada, Latin American broadcast television markets 

range from moderately to highly concentrated. Chile’s market structure is most similar to those 

of the U.S. and Canada; in each country, the leading network claims about a quarter of viewers. 

Elsewhere, the industry leader boasts a third to more than a half of all viewers and is typically 



 5 

well ahead of its closest competitor. In both Colombia and Mexico, broadcast television is 

essentially a duopoly; the third most popular network has less than a 5% audience share. On the 

other hand, broadcast television markets in most countries have become less concentrated in 

recent years. Compared to the figures calculated by Hughes and Lawson (2005) using data from 

2002, the HHIs of Mexico and Brazil have declined by 1419 and 667 points, respectively. These 

changes reflect the declining dominance of Televisa and TV Globo, though each network still 

comfortably leads its closest competitor by about 30 percentage points. 

 National markets for radio and newspapers are generally less concentrated, in part 

because there are lower barriers to entry (Waisbord 2008). Using data from 2004, Becerra and 

Mastrini (2009) found that radio was more competitive than broadcast television in each of these 

eight countries—sometimes quite significantly. In Mexico City, the HHI for radio in 2010 was 

approximately 2900, or two-thirds of the national figure for broadcast television.3 Newspaper 

markets are also less concentrated than television in most countries, though Chile stands as an 

important exception; the latter is essentially a duopoly dominated by the El Mercurio and 

COPESA groups (Becerra and Mastrini 2009). 

The greater competitiveness of radio and newspaper markets in Latin America is 

mitigated by several factors. First, as noted above, these media serve as much less important 

sources of political information. In many countries, a competitive radio market essentially means 

multiple music options rather than different news perspectives. Second, cross-media ownership 

means that the major players in television are often represented in radio and newspapers, and 

vice versa. A number of dominant television networks, such as Mexico’s Televisa and 

Colombia’s RCN, started as radio broadcasters and still maintain significant holdings in this 

market. Other conglomerates, such as Globo in Brazil and Clarín in Argentina, began as 



 6 

newspapers before diversifying into both radio and television. Finally, in some countries, 

television plays an important agenda-setting role for other media, so that the topics covered by a 

small number of dominant networks tend to be reflected in the coverage of many more 

newspapers and radio stations (Lawson 2008). 

 

Ownership 

 

 The small number of networks dominating broadcast television in Latin America is only 

half of the concentration story; the ownership of these firms is also highly concentrated, with 

control typically exercised by a single family or individual. The predominant ownership pattern 

for broadcast television in Canada and the United States, in which the network’s parent is a 

publicly traded corporation with no insider holding a controlling share, is uncommon in Latin 

America. As shown in Table 2, only three networks fall into this category. Of these, Mexico’s 

Televisa has an ownership structure most similar to that of North American networks; its shares 

trade on its country’s stock exchange (as well as in New York) and only a minority are 

controlled by the family of its president.4 The other two networks, Chilevisión and Argentina’s 

Telefe, are owned by conglomerates that trade only on foreign exchanges, which effectively 

limits the weight of any home-country concerns in corporate governance. Several other parent 

companies (Argentina’s Grupo Clarín and Mexic’s Azteca Holdings) list a minority of shares on 

their countries’ exchanges, though their founders or directors hold controlling stakes. 

 The vast majority of Latin America’s broadcast television networks are subsidiaries of 

privately-held rather than publicly-traded corporations, which are often wholly-owned by a 

single family or individual. These include Brazil’s TV Globo, RCN and Caracol in Colombia, 



 7 

and Venevisión in Venezuela, all of which belong to family-owned conglomerates. Albavisión, 

property of Mexico’s Ángel González, owns major television networks in Argentina, Bolivia, 

Chile, and Peru, as well as Ecuador, Paraguay, Central America, and several Mexican states. 

Privately-held corporations such as these ensure that only a single voice is heard in corporate 

governance and, presumably, editorial decisions. González has openly admitted to using his 

media outlets to favor certain politicians, and journalists from his local stations in Mexico 

routinely toe the line (Hughes and Lawson 2004: 92-93). In addition, media conglomerates not 

traded on public exchanges are subject to few if any disclosure requirements, reducing 

transparency and making even basic information about their operations difficult to obtain. The 

owners of such firms also feel none of the market pressures that come from watching a share 

price plummet in response to media scandals. Most of Latin America’s media moguls can act 

with an impunity that Rupert Murdoch would envy. 

 State-owned networks have a relatively minor presence in Latin America’s television 

markets. Chile’s Televisión Nacional, the country’s most popular television network in 2010, is 

the major exception. Its strong audience share may be due to the fact that it operates in the same 

fashion as its privately-owned competitors, producing similar content and funding itself entirely 

through advertising revenues (González-Rodríguez 2008). State-owned television networks exist 

in each of the other countries, but only in Argentina and Venezuela do they have more than 5% 

market share. Rather than functioning according to a “public service” model, with educational 

objectives and a mandate for impartial journalism, state networks in Argentina, Bolivia, and 

Venezuela have been turned into partisan weapons in their presidents’ repeated clashes with the 

private media (Hawkins 2003; Becerra and Mastrini 2010; Torrico and Sandoval 2011). In 



 8 

Mexico, television stations owned by state governments have similarly become mouthpieces for 

whoever inhabits the governor’s office (Hughes and Lawson 2004).  

 A number of Latin America’s media moguls are politicians as well as businessmen. The 

partners in Argentina’s América TV include Francisco de Narváez, a Peronist deputy, and José 

Luís Manzano, a former Peronist deputy and Minister of the Interior. In Bolivia, Unitel belongs 

to the family of Osvaldo Monasterio Añez, a former senator, while Red Uno is property of Ivo 

Kuljis Fuchtner, a vice presidential candidate in 1993, 1997, and 2002. The group of politician-

owners was even larger in the recent past. Former Bolivian president Carlos Mesa Gisbert was 

the founder and a part-owner of Red PAT until 2007, including his years in executive office. 

Mesa’s media ownership preceded his political ambitions, but the same cannot be said of Chilean 

President Sebastián Piñera, who acquired Chilevisión in April 2005, just before his first run for 

the presidency, and sold it only in October 2010, seven months after his inauguration. Media 

ownership by prominent politicians does not guarantee that they will use their influence 

improperly, but it certainly creates a strong temptation to do so. 

 At the regional and local level, politicians may be even more prominently represented 

among owners of the mass media, especially in large federal countries. In Brazil, commercial 

broadcasting licenses were routinely awarded free of charge to politicians and their families until 

competitive auctions began to be required in 1995 (Lima and Lopes 2007). As a result, at least 

271 Brazilian politicians are partners or directors of state or local broadcast media (Donos da 

Mídia 2008). Among them are Fernando Collor, a senator and former president, and Roseana 

Sarney, a governor, former senator, and daughter of senator and former president José Sarney. 

The Collor and Sarney family conglomerates own radio stations, major newspapers, and the local 

affiliate networks of TV Globo in the states of Alagoas and Maranhão, respectively. In 2009, 



 9 

Brazilian police recorded a conversation between José Sarney and his son in which they 

discussed using their television network and newspaper to attack one of Roseana’s political 

opponents (Souza and Seligman 2009). 

 

Community Media 

 

  A positive media ownership trend in many Latin American countries has been the 

proliferation of community broadcasting. Beginning in the 1990s and early 2000s, countries such 

as Colombia, Brazil, Venezuela, and Bolivia established legal frameworks to regulate 

community radio and television (Murillo 2003; Lima and Lopes 2007; Lloreda 2007; Martín 

2010). Stations are usually licensed to local civic associations and required to operate as non-

profit entities, with advertising restricted or prohibited entirely. Broadcasting range is typically 

limited to the municipal or even neighborhood level. Community media have proliferated quite 

rapidly in some countries. There were 400 community radio and 34 community television 

stations in Venezuela as of 2008, and 2328 community radio stations in Brazil as of June 2009 

(Moen 2009; Boas and Hidalgo 2011). 

 Community radio and television stations have a small but potentially important role to 

play in countering the domination of Latin American broadcasting by commercial interests. They 

can give voice to individuals, groups, and social and political agendas that would be unlikely to 

find space in mainstream broadcasting. They also can play an important role in informing 

citizens about local politics, which, outside of major cities, is unlikely to be covered by 

commercial media. In Brazil’s primarily rural Northeast, for instance, local radio stations—many 

of them licensed as community broadcasters—are the principal source of information about the 



 10 

doings of mayors and city council members, who might otherwise govern with much less public 

scrutiny (Lauría and González Rodríguez 2006). 

 Unfortunately, community broadcasters often fall under the sway of local or national 

politicians, functioning more as political mouthpieces than as authentic civic voices. In Brazil, 

half of all community radio stations licensed in Brazil from 1999 to 2005 had a local politician or 

major campaign donor among their directors (Lima and Lopes 2007). Local governing officials 

often leverage their connections to help get radio licenses approved. Boas and Hidalgo (2011) 

found that proposed community radio stations with ties to incumbent city council members are 

approved at twice the rate of those whose political sponsors lost the last election. Once a 

politically-controlled community radio station is up and running, it becomes a useful campaign 

tool. In Brazil’s 2004 and 2008 municipal elections, city council candidates with ties to licensed 

community radio stations could expect a 17% higher vote share and 28% greater probability of 

winning (Boas and Hidalgo 2011). 

 In several other countries, community broadcast media tend to have ties to national 

governments. In Bolivia, community radio stations have received strong state support under the 

government of Evo Morales, calling into question whether they represent independent 

community voices. The vast majority of licensed Bolivian community radio stations are part of 

the National Network of Indigenous Radio Stations (Red Nacional de Radios de los Pueblos 

Originarios), which was developed in partnership with the state. The Bolivian government grants 

broadcasting licenses to the community but loans them the necessary equipment and trains each 

station’s lead reporters. Stations essentially function as affiliates of the state-run Radio Patria 

Nueva; they are required to broadcast Patria Nueva newscasts at certain times and also send local 

dispatches to the national radio network (Martín 2010). 



 11 

 The government of Venezuela’s Hugo Chávez has also taken an active interest in 

promoting community media. Though state support is less formalized than in Bolivia, the 

government has donated equipment and headquarters to some stations and also favors them by 

purchasing advertising time. From 2006 onward, funds in the national budget were specifically 

allocated for promoting community broadcasting. Stations are required to broadcast 70% locally-

produced content, but they are also allowed to rebroadcast material from state media, and many 

of them spend a lot of time airing Chávez’s speeches (Hawkins 2003; Lloreda 2007; Dinatale 

and Gallo 2009; Leary 2009; Moen 2009). More research is necessary to determine if political 

criteria are used to award community broadcasting licenses in Venezuela, or if the pro-

government tilt of these stations reflects its use of leverage, rather than simply the strong public 

support for Chávez in poor communities. At the very least, it is clear that governing officials in 

multiple countries, from city council members to the president, make a serious effort to get even 

low-power community broadcasting outlets on their side. 

 In sum, concentration of the mass media in Latin America suggests that they will 

continue to give voice primarily to powerful politicians and leading economic interests rather 

than a wide range of actors in civil society. Broadcast television markets are highly concentrated, 

approaching duopolies in some countries. Concentration has lessened during the first decade of 

the 2000s, but those networks gaining market share are mostly similar in profile to the industry 

leaders that have ceded ground. Few parent corporations are publicly traded; most are owned 

outright by one or a few wealthy investors. Politicians have significant stakes in several national 

television networks and may be even more dominant at the local level. Latin America’s 

commercial media, therefore, seem likely to represent the economic and political interests of a 

few wealthy, largely conservative owners. Community and state-owned broadcasters may fall 



 12 

outside of the media moguls’ sway, yet here too, there are signs that power and politics prevail. 

In particular, leftist presidents like Chávez and Morales have enlisted these outlets in their 

struggle against hostile commercial media. 

 

Press-State Relations, “Left Turns,” and the Rule of Law 

 

 Patterns of media concentration may have changed little during the first decade of the 

2000s, but Latin American politics has undoubtedly shifted in ways that should have 

implications for the traditionally cozy relationship between state authorities and the press. In the 

past, conservatively-inclined commercial media often coincided with conservative governments, 

facilitating collusion between the two. More recently, the “left turn” in Latin American politics 

has seen left-of-center presidents come to power in six of the eight countries covered in this 

volume—Argentina, Bolivia, Brazil, Chile, Peru, and Venezuela (Cameron and Hershberg 2010; 

Weyland, Madrid, and Hunter 2010; Levitsky and Roberts 2011). Some of these presidents—

most prominently, Chávez and Morales—not only champion economic policies that challenge 

media owners’ class interests, but also aim to exert greater state control over the media 

themselves. In such countries, politicized journalism in the commercial media seems likely to 

produce conflict with national governments rather than collusion.  

 A second trend of relevance for press-state relations in Latin America is a general 

improvement in the rule of law at the national level, combined with ongoing weaknesses in 

“brown areas”—primarily rural zones where local political bosses exert undue influence over 

security forces and the judiciary (O’Donnell 1993). In present-day Latin America, it seems 

unlikely that a national government would resort to a systematic, extralegal campaign against 



 13 

independent media, such as the bribery, surveillance, and intimidation of journalists carried out 

by Peru’s National Intelligence Service (SIN) under Alberto Fujimori in the 1990s (Conaghan 

2005).5 Though isolated incidents may occur, use of the legal system itself is a more likely 

weapon for presidents who want to silence critical media. In areas with weak rule of law 

dominated by local political bosses, however, outspoken journalists and media owners may be 

much more at risk of extralegal retribution by governments and security forces, as well as to 

abuses of the legal system via influence over local courts. 

 To examine recent trends in press-state relations in these eight Latin American countries, 

I catalogued and coded all separate, specific instances of government actions against the press 

mentioned in the annual Human Rights Report from the U.S. Department of State, Freedom of 

the Press survey from Freedom House, and Attacks on the Press survey from the Committee to 

Project Journalists. The coding scheme assigned each incident a score from 1 to 5 according to 

the degree to which it would likely silence critical media; police detaining a reporter on 

assignment would merit a 1, whereas permanently shutting down a media outlet would be a 5. I 

also distinguished whether the incident involved government officials and security forces at the 

national level versus the local level. After classifying each incident, I summed the individual 

scores to generate a “national” and “local” total for each country in each year. 

 Results from this analysis are presented in Figure 1, which graphs the scores for each 

country over the 2001-2009 period. Several trends are notable. Venezuela stands out in terms of 

the overall severity of government actions against the press, especially those taken by the 

national government. Countries also differ in terms of the level of government that most often 

clashes with the press. In Bolivia and Venezuela, national authorities take more severe action 

against the media; in Argentina, Brazil, Mexico, and Peru, it is local governments that do so. To 



 14 

some extent, this contrast is a product of government structure and country size: Bolivia has no 

subnational security forces, whereas Argentina, Brazil, and Mexico are all large federal systems 

with numerous subnational jurisdictions. Yet the high incidence of local government actions 

against the press also reflects significant weaknesses in the rule of law in the “brown areas” of 

these four countries. 

 

Populists versus Media Moguls 

 

 In Latin American countries that have seen a more radical left come to power, relations 

between populist presidents and the commercial mass media have been highly conflictual.6 

While left-wing leaders have occasionally cultivated friendly relations with certain media outlets 

and their owners, the more common pattern is all-out war between the two. Many commercial 

media outlets have abandoned all pretence of neutrality and openly taken the side of the political 

opposition, especially where right-wing and other opposition parties remain weak and incapable 

of mounting a serious electoral challenge. In return, populist presidents have targeted the media 

with a series of weapons. The first is use, and abuse, of the legal system. Regulatory agencies, 

backed up by a pliant judiciary, can charge media outlets with everything from tax evasion to 

airing prohibited content. New laws, such as Venezuela’s 2004 Law of Social Responsibility in 

Radio and Television, allow media to be shut down for offenses such as showing “disrespect 

toward legitimate institutions and authorities.” Even if rarely invoked, such laws can have a 

strong deterrent effect. Strategic allocation of state advertising, police action targeting critical 

journalists, and inflammatory rhetoric (carried by state broadcasters) against media owners and 



 15 

reporters are additional weapons that populist presidents have used in their battles against the 

commercial media. 

 Conflict between a president and major private media outlets has been most intense in 

Venezuela. In the early 2000s, all major commercial television stations actively supported the 

political opposition to Hugo Chávez, who fought back with an array of questionable legal 

proceedings. In April 2002, commercial television networks gave extensive and often biased 

coverage to anti-government protests that preceded the unsuccessful coup attempt; Venevisión 

went so far as to broadcast edited footage falsely suggesting that Chávez supporters shot 

unarmed demonstrators. At the height of the crisis, Chávez responded by shutting down the 

signals of all four leading broadcasters. Commercial television stations continued their open 

support for the opposition over the next several years—for example, broadcasting public service 

messages urging people to join a general strike against the government in 2002–2003. In return, 

the leading networks were hit with a litany of charges, including nonpayment of taxes, 

transmitting prohibited content, and broadcasting on illegal frequencies. When an appeals court 

ruled in favor of Globovisión on the latter case, the court was shut down and its judges 

suspended (Hawkins 2003; Wilpert 2007; Dinatale and Gallo 2009). 

 In more recent years, Chávez’s approach to the commercial media has discriminated 

between those that continue to support the opposition and those willing to adopt a more neutral 

stance. After Venevisión owner Gustavo Cisneros struck a truce with Chávez in 2004, the 

network eliminated its critical news and opinion shows, as did Televén between 2004 and 2005 

(Dinatale and Gallo 2009). From 2004 onward, no government actions against either network 

occurred. Instead, Chávez intensified his campaign against the two major networks that remained 

loyal to the opposition. In 2007, the government refused to renew the broadcasting license of 



 16 

Radio Caracas Televisión (RCTV), the leading network at the time. RCTV was forced to move 

to cable, and it was shut down entirely in 2010. For its part, Globovisión has been charged 

repeatedly with inciting violence against the government for such offenses as airing footage of 

the 1981 assassination attempt on Pope John Paul. The government also moved to obtain a 20% 

ownership stake in Globovisión by confiscating the shares of an investor, Nelson Mezerhane, 

whose bank had been taken over by authorities. 

 Bolivia has also witnessed conflict between the government and critical media during the 

presidency of Evo Morales, though anti-press actions have stopped short of shutting down 

broadcasters or newspapers. Some moves against the press have involved use of the judicial 

system. In March 2009, for instance, the government sued newspaper La Prensa for slander after 

it implicated Morales and one of his ministers in a plan to smuggle contraband goods into Brazil. 

More common have been actions by security forces, especially against television network Unitel, 

whose owner Morales once declared an “enemy of the government.” Police intelligence agents 

have spied on Unitel’s news director, and an Army officer bombed a local Unitel television 

station in June 2008. In September 2009, police attacked and fired upon a Unitel reporter and 

cameraman while they were covering the arrest of a farm owner. Reporters from Red PAT, also 

critical of Morales, were assaulted by police and shot at while reporting on a kidnapping in 

November 2009. 

 Argentina’s Cristina Fernández de Kirchner has also taken action against critical 

commercial media, primarily those owned by the Clarín group. During the presidency of her 

husband Néstor Kirchner, relations with Clarín were quite friendly, and coverage of the 

government was generally positive. The relationship deteriorated after Fernández de Kirchner 

took office and announced increased taxes on soy exports in 2008, sparking a “farm war” that 



 17 

involved a producers’ strike and massive demonstrations. Fernández claimed that Clarín’s 

coverage favored the farmers, and she began to lash out against the newspaper, going so far as to 

organize an anti-Clarín rally. In September 2009, tax agents conducted a raid of Clarín’s offices, 

later claiming that the action was a mistake (Waisbord 2010). Other media also came under 

attack: Radio Continental, which had criticized the government during the farm war, saw its FM 

broadcasting license suspended. Though government actions against the press did not reach the 

severity of those in Venezuela or Bolivia, the atmosphere of polarization was similar. 

 While not reflected in Figure 1, the principal tool used by both Néstor Kirchner and 

Cristina Fernández de Kirchner to punish critical media and reward friendly media is the 

allocation of advertising revenues. State spending on advertising increased from $5 million in 

2002, the year before Kirchner took office, to $47 million in 2006 and $52 million in the first 

half of 2008 alone (Freedom House 2007, 2010). Critical media received a smaller allocation of 

this budget than would be suggested by their circulation or audience share, while friendly media 

benefited. In 2006, the pro-government Página/12 (circulation 51,000 per day) received $4.5 

million in state advertising, while La Nación (circulation 187,000) received only $2.8 million 

(Dinatale and Gallo 2009; Fernández 2007). 

 Apart from incidents in which Venezuelan, Bolivian, and Argentine officials targeted the 

press with concrete actions, rhetorical battles between presidents and the commercial media have 

created a climate in which government supporters frequently attack media installations or 

individual journalists while authorities do little to intervene. In the State Department, Freedom 

House, and Committee to Project Journalist reports, violent actions by mobs of protestors, or 

assaults and even murders for which a suspect was never charged, were more common than 

actions that could be attributed to state security forces or government officials. Frequently, such 



 18 

attacks followed specific presidential invectives against the media, sometimes naming individual 

journalists or owners. 

 Populist attacks on critical media are not limited to left-wing presidents, as Peru’s 

Alberto Fujimori amply demonstrated during the 1990s. Colombia’s Álvaro Uribe has employed 

some of the same tactics as his leftist counterparts in an effort to silence critical journalists. 

During his presidency, Uribe referred to Gonzalo Guillén, Bogotá correspondent for Miami’s El 

Nuevo Herald, as “a person who has persisted in trying to harm me,” and he denounced Hollman 

Morris, invited by the Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC) to interview hostages, 

as an “accomplice to terror.” Both received anonymous threats in the aftermath and had to leave 

the country for their safety. In 2010, an investigation revealed that agents from the state 

Administrative Department of Security (DAS) had been ordered to follow Morris and Daniel 

Coronell, another critical journalist, because Uribe was upset about their reporting. 

 A climate of conflict between populist presidents and the commercial media complicates 

their ability to serve as effective watchdogs of democracy. Some media will be intimidated by 

legal sanctions or actions taken by state security forces and will self-censor or abandon 

investigative and critical reporting entirely. Others may choose to remain silent because they 

have struck deals with populist governments and been spared the harassment directed at their 

competitors. Those that take up the mantle of opposition politics will pursue a watchdog function 

with vigor, but only in battles against a government they seek to defeat. Politicized watchdog 

journalism is unlikely to be credible to those who do not already support the opposition, and its 

practitioners will probably avoid investigating wrongdoings on their own side of the political 

divide. 

 



 19 

Political Bosses versus the Press 

 

 In several countries where relations between presidents and major commercial media 

have been more harmonious, conflict still abounds at the local level, where powerful political 

bosses use their influence over the judiciary and security forces to intimidate and silence critical 

journalists and media outlets. One of the most common weapons consists of laws against 

defamation, slander, and libel. Thanks to statutes with roots in military regimes or even the 

colonial period, insulting the honor of public officials is a criminal offense in many countries 

(Lawson and Hughes 2005). Cases against journalists are prosecuted most frequently in local 

courts, where powerful mayors or governors may be able to ensure convictions, silencing 

investigations into their own malfeasance. State-sponsored violence against critical journalists 

and media owners, including murder and abduction, is also disturbingly common at the local 

level. Lethal violence perpetrated by non-state actors such as drug traffickers and criminal gangs 

(quite possibly with the complicity of local authorities) is an even more frequent occurrence 

where states fail to exert authority throughout their national territory. 

 In Brazil, judges routinely employ prior censorship to prevent the publication or airing of 

information that would defame public officials, typically in response to petitions from politicians 

with influence over local courts. In May 2010, for example, a São Paulo state court forced the 

Diário do Grande ABC to stop reporting on mismanagement of public school supplies after a 

complaint from the mayor of São Bernardo do Campo. Sometimes judges abuse the law to 

protect their own colleagues: in July 2009, the newspaper A Tarde in Salvador, Bahia was barred 

from reporting on allegations that an appeals court judge had sold sentences. Many examples of 

prior censorship target local or regional media, but some of Brazil’s most prominent national 



 20 

publications are also affected. In July 2001, a Rio de Janeiro judge banned O Globo, the city’s 

leading newspaper, from printing the transcript of a phone conversation in which state governor 

Anthony Garotinho authorized a bribe. 

 Prior censorship is common only in Brazil, but defamation laws are used in many 

countries to punish journalists and media outlets after their stories are printed or aired. In 

November 2006, a court in the Brazilian state of Mato Grosso do Sul sentenced the editor of 

newspaper Correio do Estado to ten months in prison for accusing the governor-elect of 

corruption during his previous term as mayor. In Mexico, after journalist Lydia Cacho published 

a book in 2005 that implicated a wealthy businessman in a child prostitution ring, he conspired 

with the governor of the state of Puebla to have her arrested and harassed by police. In January 

2010, the editor of the newspaper Nor Oriente, based in Bagua, Peru, was sentenced to a year in 

prison for defamation after writing several articles on corruption in a local public school. As with 

prior censorship, abuse of defamation laws is not limited to smaller, regional media. In 2001 and 

2002, defamation charges were filed against the president and publisher of Reforma, one of 

Mexico’s City’s leading newspapers, for reporting on city and state government corruption. 

 Most troubling are cases in which critical journalists have been killed or abducted in 

crimes linked to local government officials or security forces. Such events are most common in 

Brazil. In 2003 and 2004, politically outspoken radio hosts were murdered in Limoeiro do Norte, 

Ceará and Coronel Sapucaia, Mato Grosso do Sul; local mayors were later charged with both 

crimes. In May 2008, journalists from the Rio de Janeiro newspaper O Dia were kidnapped and 

tortured by a local police officer and accomplices after reporting on the control of local politics 

by criminal gangs in a Rio slum. Similar crimes have taken place in other countries. In 2004, 

Peruvian mayors in the towns of Yungay and Pucallpa were implicated in the murders of radio 



 21 

journalists who had been investigating local corruption and government ties to drug traffickers. 

In 2003, a radio journalist in Barrancabermeja, Colombia was killed following his reports on 

local corruption; the city’s mayor was eventually convicted of ordering the assassination. These 

murders and abductions come on top of numerous incidents in which reporters were assaulted by 

local security forces when attempting to cover politically sensitive issues or events. 

 In Colombia and Mexico, acts in which government officials are implicated are only a 

minority of cases in which lethal violence is used against local media. In parts of northern 

Mexico along the U.S. border, and in large swathes of the Colombian jungle, state security forces 

have little effective control over drug traffickers, paramilitaries, guerrillas, or criminal gangs. 

Journalists investigating the activities of these groups are routinely murdered in retaliation. 

Though their involvement rarely comes to light, it is likely that corrupt local authorities are 

complicit in many of these killings, especially when the topic of investigative reporting was 

government ties to armed non-state actors.  

 While most local government assaults on the media do not seem to follow any partisan 

logic, those in Argentina have primarily involved Peronists, mirroring the conflict at the national 

level. In 2001, after printing an insulting headline, newspaper El Liberal in Santiago del Estero 

province was subject to espionage by the Peronist-controlled provincial government, a lawsuit by 

the women’s branch of the Peronist Party, and nonpayment of government advertising debts. In 

2006, the Peronist mayor of Quilmes convinced federal regulators to revoke the licenses of two 

local radio stations. In September 2007, a court in Salta gave journalist Sergio Poma a suspended 

sentence for slander and barred him from reporting for one year after he called the province’s 

Peronist governor “a crook of the worst kind.” These and other incidents reflect the dominance 

of Peronist political machines in many parts of the country; they also suggest that conflict 



 22 

between politicians and the media in Argentina cannot simply be attributed to the confrontational 

personality and governing style of president Cristina Fernández de Kirchner. 

 Assaults on the press by regional and local governments are likely to have an even more 

chilling effect on watchdog journalism than conflict between populist presidents and prominent 

national media. The small, local media that are most often targeted by political bosses have many 

fewer resources than national television networks based in major cities and owned by wealthy 

media moguls, so they are much less able to defend themselves. Moreover, they tend to be 

targeted precisely because of their investigations of local corruption, rather than ideologically-

driven criticism of the government and its policies. Murders of local journalists and criminal 

defamation suits almost certainly have a strong deterrent effect on watchdog journalism, 

extending their impact well beyond those who were actually targeted. 

 

Media Coverage of Recent Election Campaigns 

 

 If concentrated ownership makes it unlikely that the media will give voice to new actors, 

and conflict between governments and the press complicates or inhibits its watchdog function, 

what about the media’s role in setting the political agenda and influencing citizens’ choices about 

who should govern them? Historically, biased political coverage was the norm among Latin 

America’s most influential mass media. The now-deceased former heads of Globo and Televisa, 

Roberto Marinho and Emilio Azcárraga, famously proclaimed that they had no qualms about 

using their media empires to influence their country’s politics in ways that they saw fit (Miguel 

2000: 69; Lawson 2002: 30). Yet generational changes in leadership, increased competition, the 

growing professionalization of journalism, and political democratization have all combined to 



 23 

create strong incentives for more balanced political reporting by these and other media 

conglomerates in Latin America (Lawson 2002; Porto 2012). At the same time, bitter conflict 

with leftist presidents in Venezuela, Bolivia, and Argentina has encouraged the commercial 

media to defend their economic interests and also take up the mantle of opposition politics where 

right-wing political parties have been particularly weak. 

 Given these conflicting incentives, how has the media’s coverage of politics evolved in 

Latin America during the first decade of the 2000s? This section draws on the results of content 

analyses of newspaper, radio, and television news coverage of selected presidential election 

campaigns (plus Venezuela’s 2004 presidential recall and 2009 constitutional amendment 

referenda) in seven of the eight countries covered in this volume.7 Electoral coverage is an 

attractive focus because there is a relatively clear standard by which one can assess bias versus 

balance. Ideally, mass media should not tilt heavily one way or the other in their coverage of 

competing candidates for office. If strong editorial preferences do end up influencing the content 

of reporting, it is better than major outlets lean in different directions so that no single candidate 

is systematically disadvantaged by the media as a whole. 

 Table 3 presents a summary measure of the tone of coverage—positive versus negative—

of major candidates in recent elections for which content analysis data are available. For most 

elections, “Net Positive Differential” is defined as the difference in percent net positive coverage 

(positive coverage minus negative coverage divided by total coverage) between the leading right- 

and left-wing candidates. A score greater than zero thus indicates bias in the direction that, 

knowing nothing else about the election, we would expect commercial media to lean. For 

Mexico’s 2000 election and the two Argentine elections, net positive differential is the difference 

between the second-place candidate and the winner, with the latter less likely to receive positive 



 24 

coverage. Where disaggregated data are available, the table also presents the standard deviation 

of net positive differential, a measure of the degree to which bias differed across major media 

outlets. 

 

<Table 3 about here> 

 

 In several of the countries that historically had some of the most biased media coverage, 

reporting on major contenders in recent elections has been remarkably balanced. In Brazil, 

candidates of the left-wing Worker’s Party (PT)—including Luiz Inácio Lula da Silva, a favored 

bête noir of the commercial media in the 1980s and 1990s—have received even-handed 

treatment in the 2000s. In 2002, the evening newscasts of TV Globo and TV Record both gave 

slightly more favorable coverage to Lula than to his right-wing opponent (Quenehen 2003). Four 

major newspapers leaned in somewhat different directions, but on balance, their coverage was 

also slightly more positive toward Lula (Doxa 2002). In 2006 and 2010, newspaper coverage 

tended to benefit the right-wing challenger rather than the PT candidate, but by similarly small 

margins (Doxa 2006; Massuchin, Tavares, and Nava 2011). More negative coverage of the PT—

the party of the incumbent in both elections—likely reflected reporting on political scandals that 

came to light during each campaign rather than any systematic effort to hurt the Left’s electoral 

chances. 

In Mexico and Chile, similar transformations have taken place. Biases in Mexican 

television were legendary during the 1980s; Televisa once displayed images of Benito Mussolini 

and Fidel Castro next to videos of the ruling party’s right- and left-wing opponents giving 

campaign speeches (Lawson 2002: 53). In the 2000 election, the two major television networks 



 25 

leaned in different directions from one another, but on average their individual biases canceled 

out, as indicated by a net positive differential of nearly zero (Lawson and McCann 2005). 

Likewise, in 2006, campaign coverage on both radio and television did not strongly favor one 

side of the political spectrum, despite bitter ideological polarization between the two leading 

candidates in this election (IFE 2006). In Chile, the commercial media were strong supporters of 

the Pinochet regime in the 1980s and favored the dictator in their coverage of the 1988 plebiscite 

(Hirmas 1993; Tironi and Sunkel 2000). In the 2005-2006 presidential election, however, biases 

were either negligible or in the opposite direction of what one would expect. Newspaper and 

radio coverage of candidates in the second round of the election favored center-left candidate 

Michelle Bachelet over Piñera. Only television leaned toward Piñera, and by a negligible margin 

(COMUNICAN 2006). 

While Brazil, Mexico, and Chile all illustrate positive trends in the media’s reporting on 

presidential elections, countries with more ideologically polarized politics tell a different story. 

In Venezuela, the ongoing conflict between Chávez and the commercial media has been borne 

out in electoral coverage during the 2000s. On their own, the net positive differential figures 

presented in Table 3 do not suggest extremely biased coverage of Venezuela’s 2004 recall 

referendum and 2009 constitutional amendment referendum—some types of media tended to 

favor the opposition, while others leaned toward the Chávez government. However, these scores 

are relatively close to zero only because the extreme pro-government slant of state media 

countered moderate pro-opposition bias in major commercial media. Net positive differentials 

for individual media outlets are as large as 98 for newspaper El Universal in 2004 and 96 for 

Globovisión in 2009. But these are offset by even more extreme scores for government-owned 

media such as Diario Vea (-160 in 2009) and VTV (-132 in 2009). The standard deviation of 



 26 

scores for different media outlets, much larger than in Mexico or Brazil, testifies to the polarized 

coverage of each of these elections (Observatorio Global de Medios 2004, 2009). 

 The most extreme case of anti-Left bias is Bolivia. By the time of his second run for the 

presidency, Evo Morales had already earned the ire of commercial media, but he did not yet 

control any state-owned outlets. Television news coverage was thus overwhelmingly biased 

against him; only 1% of his coverage was positive, and only 2% of that devoted to his major 

opponent, Jorge “Tuto” Quiroga, was negative. Radio coverage was somewhat more balanced, 

but still favored Quiroga. Only newspapers, a relatively unimportant source of information for 

the mass public, treated the candidates in a roughly equal fashion (COMUNICAN 2005). In the 

2009 election, evidence suggests a pattern similar to that of Venezuela: critical coverage of the 

Left in commercial media, along with an overwhelmingly positive treatment in the state-owned 

outlets that Morales’s government now controls.8 In television reporting, for instance, Unitel’s 

news broadcasts most often cited sources from the party of challenger Manfred Reyes Villa, 

while state-owned Bolivia TV cited sources from Morales’s party 51% of the time, and Radio 

Patria Nueva did so 80% of the time (ONADEM 2010). 

 To a lesser degree, Argentina presents evidence of the same sort of media biases as in 

Venezuela and Bolivia. In the 2007 election, major newspapers were, on average, completely 

evenhanded in their treatment of Cristina Fernández de Kirchner and her major opponent Elisa 

Carrió (Pontificia Universidad Católica Argentina 2007). Néstor Kirchner’s strategy of 

cultivating a friendly relationship with major commercial media appears to have paid off during 

his wife’s first campaign. A different pattern was evident in coverage of the 2011 election, after 

the government-media relationship became politically polarized during Fernández de Kirchner’s 

first term. On balance, newspaper coverage leaned in her favor, but only because of 



 27 

overwhelmingly positive coverage in two pro-government dailies, Pagina/12 and Tiempo 

Argentino (Pontificia Universidad Católica Argentina 2011). The standard deviation of coverage 

across different newspapers, similar to that of Venezuelan television in 2004, testifies to this 

relatively high degree of polarization.  

 Peru also shows evidence of ideological bias in campaign coverage, though less severe 

than in Venezuela or Bolivia. On average, major newspapers, radio stations, and television 

stations all favored right-wing candidate Keiko Fujimori over leftist Ollanta Humala during the 

first round of the 2011 presidential election (Transparencia 2011a, 2011b, 2011c). Bias may well 

have been even more severe during the bitterly fought second round, though comparable data are 

not available. Humala presented himself as a moderate social democrat in 2011, but in the 2006 

election, he had run as a radical populist in the mold of Chávez or Morales, with frequent 

denunciations of the commercial mass media. Negative coverage of his candidacy thus reflects a 

similar polarization dynamic as in Venezuela and Bolivia. 

 What conclusions can one draw from these diverse cases of media coverage of recent 

presidential elections in Latin America? On the one hand, Brazil, Mexico, and Chile show that 

the mass media can be relatively balanced in their treatment of major candidates, even in 

countries where strong pro-establishment biases existed in the past. Political democratization, 

changes in media leadership, and increased competition and professionalism in journalism have 

all contributed to these outcomes, but so has the more moderate nature of the Left, at least in 

Chile and Brazil. Where left-wing candidates present little credible threat to the business 

interests of commercial media and the class interests of their owners, there are fewer incentives 

for biased coverage. The case of Mexico shows that more radical populist candidates, such as 

Andrés Manuel López Obrador in 2006, can also sometimes find fair treatment in Latin 



 28 

America’s commercial media.9 These results are good news for the media’s agenda-setting 

function and its implications for democracy in Latin America. 

On the other hand, in countries with a recent history of more ideologically polarized 

politics, including Venezuela, Bolivia, Argentina, and Peru, commercial media have not treated 

left- and right-wing candidates equally during presidential elections. At the extreme, in Bolivia’s 

2005 election, television coverage of Evo Morales was almost entirely negative. More radical 

left-wing candidates thus face significant barriers in winning elections in an era in which most 

voters follow politics through broadcast media. Those that succeed despite the odds, as Morales 

did in 2005, are likely to enter the presidency with a vendetta against the commercial 

broadcasters who discriminated against them during the campaign. Once in office, they may be 

able to level the mass media playing field, but only by turning state-owned outlets (or private 

media heavily dependent on state advertising) into political mouthpieces that are even more 

biased in their favor. In these cases, media coverage of elections reflects only partisan agendas 

rather than civic ones. 

 

Conclusion 

 

 The analysis presented in this chapter underscores that collusion between national 

executives and the mass media in Latin America is largely a thing of the past. The concentration 

of media markets and media ownership have not changed significantly, but the political scenario 

underlying these cozy relations has definitely been transformed. Democratization has eliminated 

the military regimes that collaborated closely with conservative media in previous decades. In 

Brazil and Mexico, voters have elected and reelected parties that were historically the targets of 



 29 

biased reporting. In Colombia, the presidencies of Álvaro Uribe and Juan Manuel Santos have 

ended the domination of the Liberal and Conservative parties, to which the two leading media 

groups had extensive ties. In Bolivia and Venezuela, the rise of radical populists has largely 

quashed any prospects of friendly relations between the government and the commercial media. 

Some collusion still occurs, as demonstrated by the Kirchners’ use of state advertising to 

cultivate media allies in Argentina, but it seems to be the exception rather than the rule. 

 Yet the decline of outright collusion between presidents and the press does not mean that 

the media have taken on the new role of a fourth power that contributes to democratic 

governance. Continued concentration of media markets and ownership, along with the 

politicization of state-owned media in many countries, mean that the media are most likely to 

give voice to those segments of society that currently hold economic or political power. The rise 

of community media offers the prospect of a counter-trend, but frequently even these small-scale 

broadcasters fall under the sway of powerful local or national politicians. In countries governed 

by the more radical of the “new Left” presidents, ongoing conflicts between authorities and 

commercial mass media are likely to deter some media outlets from exercising a watchdog 

function and encourage others to do so only when it serves their partisan interests. In countries 

with weak rule of law at the local level, political bosses’ crackdowns on critical media should 

have an even more chilling effect on watchdog journalism. 

News coverage of recent Latin American elections offers a partial silver lining to this 

assessment of the media’s contribution to democracy in Latin America. The largely balanced 

treatment of major candidates in Brazil, Chile, and Mexico shows that the commercial media do 

not necessarily set the political agenda in a fashion that discriminates against the Left. Yet 

elsewhere, significant biases remain. In Venezuela and Bolivia, most commercial media have 



 30 

essentially become partisan supporters of the opposition, and populist presidents have abandoned 

any public service pretensions with state media, dragging them into the fray as well. Argentina 

and Peru may also be in danger of falling into this vicious cycle of polarization between a left-

leaning president and the privately-owned press. 

The best hope for the future of democratic media in Latin America seems to lie in greater 

competition as well as greater scrutiny. The concentration of media markets has lessened in 

recent years as competitors have gained ground against historical industry leaders like TV Globo 

and Televisa. In Mexico and elsewhere, greater competition has played a key role in the decline 

of biased reporting (Tironi and Sunkel 2000; Lawson 2002). The slow but steady penetration of 

cable television is another positive development, especially since it carries international networks 

with less of a stake in domestic politics, such as CNN en Español. Greater scrutiny of the press 

also ensures that collusion and politicized reporting are more likely to be noticed, and 

denounced, than in the past. Mexico’s Federal Electoral Institute (IFE) has commissioned 

monitoring of news coverage of recent elections, and local non-governmental organizations or 

teams of foreign electoral observers regularly do the same in other countries. International 

organizations such as the Committee to Project Journalists and Reporters Without Borders help 

to publicize and denounce government actions against the press, especially those occurring far 

from national capitals that might otherwise remain unnoticed. Hopefully these trends will 

continue to play a role in transforming Latin America’s mass media into true defenders of 

democracy. 



 31 

References 

 

AGB Nielsen. 2010. “Habitos y tendencias televisivas Venezuela 2009.” 

http://www.agbnielsen.com.ve/libro2009/, visited August 22, 2011. 

Becerra, Martín Alfredo, and Guillermo Mastrini. 2010. “Crisis. What Crisis? Argentine Media 

in View of the 2008 International Financial Crisis.” International Journal of Communication 

4: 611-629. 

Becerra, Martín, and Guillermo Mastrini. 2009. Los dueños de la palabra: Acceso, estructura y 

concentración de los medios en la América Latina del siglo XXI. Buenos Aires: Prometeo 

Libros. 

Boas, Taylor C. 2005. “Television and Neopopulism in Latin America: Media Effects in Brazil 

and Peru.” Latin American Research Review 40, 2: 27–49. 

Boas, Taylor C., and F. Daniel Hidalgo. 2011. “Controlling the Airwaves: Incumbency 

Advantage and Community Radio in Brazil.” American Journal of Political Science 55, 4: 

869-885. 

Bolivia. Comite Técnico - Consejo Nacional de Alimentación y Nutrición. 2009. Estudio Linea 

de Base D-Cero. La Paz. 

Cameron, Maxwell A., and Eric Hershberg, eds. 2010. Latin America’s Left Turns: Politics, 

Policies, and Trajectories of Change. Boulder: Lynne Rienner Publishers. 

Committee to Protect Journalists. 2002-2010. Attacks on the Press. New York: Committee to 

Protect Journalists. 

COMUNICAN. 2005. “Observatorio de medios de comunicación social. Elecciones 

presidenciales. Bolivia 2005.” 



 32 

http://www.observatoriodemedios.org.ve/docs/investigacion_bolivia.doc, visited August 22, 

2011. 

COMUNICAN. 2006. “Monitoreo de los principales medios de comunicación social de alcance 

nacional: Chile. Elección presidencial 2006, segunda votación.” 

http://www.observatoriodemedios.org.ve/docs/elecciones_2006.doc. 

Conaghan, Catherine M. 2005. Fujimori’s Peru: Deception in the Public Sphere. Pittsburgh: 

University of Pittsburgh Press. 

Dinatale, Martín, and Alejandra Gallo. 2009. Luz, Cámara… ¡Gobiernen! Nuevos Paradigmas 

de la comunicación presidencial en América Latina. Buenos Aires: Konrad Adenauer 

Stiftung. 

Donos da Mídia. 2008. “Comunicação e politicos.” 

http://donosdamidia.com.br/levantamento/politicos, visited August 22, 2011. 

Doxa. 2002. “Eleições 2002.” http://doxa.iesp.uerj.br/eleicoes2002.htm, visited January 1, 2012. 

Doxa. 2006. “Eleições 2006.” http://doxa.iesp.uerj.br/eleicoes2006.htm, visited January 1, 2012. 

Freedom House. 2002-2010. Freedom of the Press. New York: Freedom House. 

Fuenzalida, Valerio, and Pablo Julio, eds. 2011. Quinto Informe Obitel Chile. Santiago: Facultad 

de Comunicaciones, Pontificia Universidad Católica de Chile. 

G2Mi. 2011. “Media Sector Data.” London: Heernet Ventures Limited. 

González-Rodríguez, Gustavo. 2008. “The Media in Chile: The Restoration of Democracy and 

the Subsequent Concentration of Media Ownership.” In Jairo Lugo-Ocando, ed., The Media 

in Latin America. New York: Open University Press. 



 33 

Grupo Radio Centro. 2011. Reporte Anual. 

http://radiocentro.com.mx/grc/grccorp.nsf/9206A7A3646FE97C862578B600600BE1/$File/

RepAnualGRC2010.zip, visited August 22, 2011. 

Hawkins, Eliza Tanner. 2003. “Conflict and the Mass Media in Chávez’s Venezuela.” Paper 

presented at the International Congress of the Latin American Studies Association, Dallas, 

March 27-29. 

Hirmas, María Eugenia. 1993. “The Chilean Case: Television in the 1988 Plebiscite.” In Thomas 

E. Skidmore, ed., Television, Politics, and the Transition to Democracy in Latin America. 

Washington, D.C./Baltimore: Woodrow Wilson Center Press/Johns Hopkins University 

Press. 

Hughes, Sallie, and Chappell Lawson. 2004. “Propaganda and Crony Capitalism: Partisan Bias 

in Mexican Television News.” Latin American Research Review 39, 3: 81–105. 

Hughes, Sallie, and Chappell Lawson. 2005. “The Barriers to Media Opening in Latin America.” 

Political Communication 22: 9-25. 

IBOPE Colombia. 2008. “Rating y share canales.”  

http://www.ibope.com.co/ibope/ratingshare.htm, visited Nov. 21, 2008. 

IFE (Instituto Federal Electoral). 2006. “Análisis general de los resultados del monitoreo de 

noticias.” http://www.ife.org.mx/documentos/proceso_2005-

2006/docs/monitoreo_noticiarios.pdf, visited August 22, 2011. 

Initiative. 2009. “Evolución Rating Canales Televisión.” Newsletter 10, April-July. 

http://www.initiative.com.uy/newsletter/mailing/e10/img/pu/g5.gif, visited August 22, 2011. 

Lauría, Carlos, and Sauro González Rodríguez. 2006. “Radio Rage in Brazil.” Report, 

Committee to Protect Journalists. 



 34 

Lawson, Chappell. 2002. Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of a Free 

Press in Mexico. Berkeley: University of California Press. 

Lawson, Chappell. 2008. “Election Coverage in Mexico: Regulation Meets Crony Capitalism.” 

In Lynda Lee Kaid and Jesper Strömbäck, eds., Handbook of Election Coverage around the 

World. New York: Routledge. 

Lawson, Chappell, and James A. McCann. 2005. “Television News, Mexico’s 2000 Elections 

and Media Effects in Emerging Democracies.” British Journal of Political Science 35: 1–30. 

Lawson, Chappell, and Sallie Hughes. 2005. “Latin America’s Post-Authoritarian Media.” In 

Rachel A. May and Andrew K. Milton, eds., (Un)civil Societies: Human Rights and 

Democratic Transitions in Eastern Europe and Latin America. Lanham, MD: Lexington 

Books. 

Leary, John Patrick. 2009. “TV Urgente: Urban Exclusion, Civil Society, and the Politics of 

Television in Venezuela.” Social Text 99, 2: 25-53. 

Levitsky, Steven, and Kenneth M. Roberts, eds. 2011. The Resurgence of the Latin American 

Left. Baltimore: Johns Hopkins University Press. 

Lima, Venício A. de, and Cristiano Aguiar Lopes. 2007. Coronelismo eletrônico de novo tipo 

(1999-2004). [Brasília]: Observatório da Imprensa/ProJor. 

Lima, Venicio A. de. 1990. “Televisão e política: Hipótese sobre a eleição presidencial de 1989.” 

Comunicação e Política 9, 11: 29–54. 

Lloreda, Oscar. 2007. “Televisión comunitaria en Venezuela: una Mirada en perspectiva.” Temas 

de comunicación 14: 125-142. 



 35 

Martín, Juan Ramos. 2010. “De viejos y nuevos actores: Cambios en la estructura 

‘alterradiodifusora’ boliviana.” M.A. thesis, Instituto de Iberoamérica, Universidad de 

Salamanca. 

Massuchin, Michele Goulart, Camila Quesada Tavares, and Mariane Nava. 2011. “Produção 

jornalística em período eleitoral: O posicionamento da Folha de S. Paulo e Estado de São 

Paulo em 2010. Paper presented at GT–Impresso, VII Ciclo de Debates sobre Jornalismo, 

Curitiba, PR, Brazil, Nov. 9-11. 

Media Life. 2011. “This week’s broadcast ratings.” 

http://www.medialifemagazine.com/artman2/publish/mediaByTheNumbers/This_week_s_br

oadcast_ratings.asp, visited August 9, 2011. 

Mídia Dados Brasil 2010. São Paulo: Grupo de Mídia São Paulo. 

Mídia Dados Brasil 2011. São Paulo: Grupo de Mídia São Paulo. 

Miguel, Luis Felipe. 2000. “The Globo Television Network and the Election of 1998.” Latin 

American Perspectives 27, 6: 65-84. 

Moen, Darrell Gene. 2009. “Public Access to Alternative/Critical Analysis: Community Media 

in Venezuela.” Hitotsubashi Journal of Social Studies 41: 1-12. 

Murillo, Mario Alfonso. 2003. “Community Radio in Colombia: Civil Conflict, Popular Media 

and the Construction of a Public Sphere.” Journal of Radio Studies 10, 1: 120-140. 

O’Donnell, Guillermo. 1993. “On the State, Democratization and Some Conceptual Problems: A 

Latin American View with Glances at Some Postcommunist Countries.” World Development 

21, 8: 1255-1369. 



 36 

Observatorio Global de Medios. 2004. “La información política en los principales medios de 

comunicación social de Caracas: Referéndum Presidencial 2004.” 

http://www.observatoriodemedios.org.ve/docs/informe_i.doc, visited August 22, 2011. 

Observatorio Global de Medios. 2009. “Los contenidos de opinión e información electoral en 

medios de comunicación social nacionales y regionales: Referendum enmienda 

constitucional, Venezuela 2009.” 

http://www.observatoriodemedios.org.ve/docs/Informa_FINAL_%202da%20version.pdf, 

visited August 22, 2011.  

Pontificia Universidad Católica Argentina. Instituto de Comunicación Social. 2007. “Elecciones 

a Presidente de la Nación , 28 de Octubre de 2007.” 

http://www.diariosobrediarios.com.ar/observatorio07-final/index.htm, visited October 20, 

2007. 

Pontificia Universidad Católica Argentina. Instituto de Comunicación Social. 2011. 

“Observatorio Electoral 2011.” 

http://www.uca.edu.ar/uca/common/grupo82/files/nov_2011_ICOS-REPORTE-CAMPANA-

PEN-2011-1.pdf, visited December 31, 2011. 

Porto, Mauro. 2012. Media Power and Democratization in Brazil: TV Globo and the Dilemmas 

of Political Accountability. New York: Routledge. 

Quenehen, Romulo. 2003. “A cobetura do JN e do JR durante as eleições 2002.” Thesis, 

Universidade Tuiuti do Paraná. 

Radio Fides. 2011. “ATB Y UNITEL las redes televisivas preferidas en La Paz y El Alto.” 

Periódico Digital radiofides.com, April 14. 



 37 

Souza, Leonardo, and Felipe Seligman. 2009. “Grampo da PF indica que Sarney usou jornal e 

TV para atacar grupo de Lago.” Folha de São Paulo February 9. 

Television Bureau of Canada. 2011. “TV Basics 2010-2011.” 

http://www.tvb.ca/page_files/pdf/InfoCentre/TVBasics.pdf, visited August 22, 2011. 

Tironi, Eugenio, and Guillermo Sunkel. 2000. “The Modernization of Communications: The 

Media in the Transition to Democracy in Chile.” In Richard Gunther and Anthony Mughan, 

eds., Democracy and the Media: A Comparative Perspective. New York: Cambridge 

University Press. 

Torrico, Erick, and Vania Sandoval. 2011. “Cómo elegir con los medios o qué medio elegir: Los 

medios en la política y las elecciones bolivianas.” In Medios y elecciones en América Latina 

2009 – 2011. Bogotá, Colombia: Centro de Competencia en Comunicación para América 

Latina, Friedrich Ebert Stiftung. 

Transparencia. 2011a. “¿De qué se ocupo la prensa escrita durante dos meses de campaña?” 

Datos Electorales 8 (April 19). 

Transparencia. 2011b. “¿De qué se ocupó la radio limeña en dos meses de campaña?” Datos 

Electorales 10 (May 30). 

Transparencia. 2011c. “¿De qué se ocupó la televisión de señal abierta en dos meses de 

campaña?” Datos Electorales 9 (May 25). 

United States. Department of State. 2002-2010. Country Reports on Human Rights Practices. 

Washington, D.C.: Government Printing Office. 

Waisbord, Silvio. 2008. “Press and the public sphere in contemporary Latin America.” Paper 

presented at the Harvard-World Bank Workshop, Cambridge, MA, May 29-31. 



 38 

Waisbord, Silvio. 2010. “All-Out Media War: It’s Clarín vs. the Kirchners, and journalism will 

be the loser.” Columbia Journalism Review September/October. 

Weyland, Kurt, Raúl L. Madrid, and Wendy Hunter, eds. 2010. Leftist Governments in Latin 

America: Successes and Shortcomings. New York: Cambridge University Press. 

Wilpert, Gregory. 2007. “RCTV and Freedom of Speech in Venezuela.” Znet. 

http://www.zcommunications.org/rctv-and-freedom-of-speech-in-venezuela-by-gregory-

wilpert. 

World Association of Newspapers. 2010. World Press Trends. Paris: International Federation of 

Newspaper Publishers. 



 39 

Notes 

 

For helpful comments on previous drafts, I am grateful to Jorge Domínguez, Shannon O’Neill, 

Mauro Porto, and participants in the Constructing Democratic Governance Workshop. Thanks to 

Dominic Zarecki for research assistance. 

 

 
1 The more typical English rendering is “fourth estate,” a phrase attributed to Edmund Burke.  

2 Audience share data are from Nielsen (U.S.), AGB Nielsen (Venezuela), BBM (Canada), and 

IBOPE (all others), as cited in Mídia Dados Brasil 2011; G2Mi 2011; Fuenzalida and Julio 2011; 

IBOPE Colombia 2008; AGB Nielsen 2010; Initiative 2009; Media Life 2011; and Television 

Bureau of Canada 2011. Audience share measurement via set-top boxes is not done in Bolivia. 

Bolivian networks listed in Table 2 are those mentioned as most-watched network by more than 

5% of La Paz respondents in Radio Fides’s (2011) survey.  

3 Calculated based on data in Grupo Radio Centro 2011: 24. National data for radio are not 

available. 

4 The Azcárraga Trust owns 30% of voting shares (classes A and B) in Televisa, and 15.5% of all 

shares (http://www.televisa.com/inversionistas-espanol/preguntas-frecuentes/160420/preguntas-

frecuentes-televisa-inversionistas-espanol, visited August 16, 2011). 

5 The SIN’s extralegal actions include bombing a local television station, wiretapping journalists, 

and most notoriously, paying massive bribes to media owners in exchange for editorial control 

over political content. The legal system was also used, e.g., by stripping a critical television 

station owner of his Peruvian citizenship in order to divest him of his shares. 



 40 

 
6 In this section, I refer to Hugo Chávez, Evo Morales, and Cristina Fernández de Kirchner as 

populists based primarily on their rhetoric and political tactics. Typological schemes that look 

primarily at political organization tend to place them in different categories (e.g., Levitsky and 

Roberts 2011). 

7 Comparisons among these individual studies should be taken with the caveat that they were 

conducted by a variety of scholars and monitoring organizations and employ different 

methodologies and samples of news content. 

8 Data from the 2009 content analysis were not complete enough to compute the net positive 

differential. 

9 Compared to his post-election political stance, López Obrador was much more moderate during 

the 2006 campaign, so in that sense he fits with the Chilean and Brazilian left-wing candidates.  



 

 Table 1: Media Penetration and Use as an Information Source 
 
 Penetration (Percent) Information Source (Percent) 
Country Television Radio Newspaper Television Radio Newspaper 
 
Argentina 98.0  76.0  5.0  72.8  8.0  6.3  
Bolivia 67.3  82.4  2.5  78.9  15.6  3.1  
Brazil 94.0  91.4  6.2  73.8  2.4  10.4  
Chile 99.8  95.0  5.9  78.5  2.3  6.5  
Colombia 99.3  71.0  4.8  88.0  5.6  1.2  
Mexico 98.0  57.0  6.8  82.4  4.6  5.2  
Peru 75.0  82.0    78.3  11.0  6.4  
Venezuela 98.0  66.0  10.5  64.3  1.0  26.5  
 
NOTE: Penetration figures for television and radio are percent of homes owning the device, from Mídia Dados 
Brasil 2010 and Bolivia 2009. Newspaper penetration figures are average circulation per hundred adults, from 
World Association of Newspapers 2010. Information source figures, from the 2010 wave of the AmericasBarometer, 
are responses to the question “what is your main source of information about the country’s situation?” 
 



 

Table 2: Audience Share and Ownership of Broadcast Television in the Americas 
 

Network (Parent) A
ud

ie
nc

e 
(%

) 

M
aj

or
ity

 tr
ad

ed
 

Po
lit

ic
ia

n 
ow

ne
d 

Fo
re

ig
n 

ow
ne

d 

     
Argentina: HHI 2502     
Canal 13 (Grupo Clarín) 32    
Telefe (Telefónica) 32 √  √ 
Canal 9 (Albavisión) 18   √ 
América TV 12  √  
Canal 7 (State) 7    
     
Bolivia     
ATB     
Unitel (Grupo Monasterio)   √  
Red Uno (Grupo Kujlis)   √  
Bolivisión (Albavisión)    √ 
Red PAT     
     
Brazil: HHI 2904     
TV Globo 47    
TV Record 18    
SBT (Grupo Silvio Santos) 14    
Bandeirantes 6    
     
Chile: HHI 2067     
Televisión Nacional (State) 25    
Megavisión (Grupo Claro) 24    
Chilevisión (Time Warner) 23 √  √ 
Canal 13 (Grupo Luksic/ 

Universidad Católica) 
18    

La Red (Albavisión) 6   √ 
     
Colombia: HHI 3898     
RCN (Grupo Ardila Lülle) 45    
Caracol (Grupo Santo 

Domingo) 
44    

Network (Parent) A
ud

ie
nc

e 
(%

) 

M
aj

or
ity

 tr
ad

ed
 

Po
lit

ic
ia

n 
ow

ne
d 

Fo
re

ig
n 

ow
ne

d 

     
Mexico: HHI 4253     
Televisa 57 √   
TV Azteca 28    
     
Peru: HHI 2350     
América (Plural TV) 37    
ATV (Albavisión) 23   √ 
Frecuencia Latina 19    
Global (Albavisión) 8   √ 
Panamericana (Telespectra) 7    
     
Venezuela: HHI 2835     
Venevisión (Grupo Cisneros) 47    
Televén (Camero Comunic.) 22    
VTV (State) 7    
Globovisión 6    
     
United States: HHI 1745     
CBS (Nat’l Amusements) 25    
Fox (News Corporation) 19 √  √ 
ABC (Disney) 19 √   
NBC (Comcast/GE) 16 √   
Univisión (Broadcasting 

Media Partners) 
7    

     
Canada: HHI 1700     
CTV (Bell Canada) 26 √   
TVA (Quebecor) 17 √   
Global (Shaw Comm.) 15 √   
CBC (State) 13    
Radio Canada (State) 9    
 

 
NOTE: HHI = Herfindahl-Hirschman Index. Networks with more than 5% audience share are listed, but shares for all 
available networks were used to calculate the HHI. “Majority traded” means that the parent corporation is listed on a 
public stock exchange and insiders do not own more than 50% of all shares or all voting shares. Ownership data are 
based on annual reports, public disclosure data, and Internet research. See text for audience share data sources. 



 

Figure 1: Government Actions Against the Media in Latin America 
 

 

2002 2004 2006 2008

0
5

10
15

20
25

30
35

Argentina

year

sc
or
e

2002 2004 2006 2008
0

5
10

15
20

25
30

35

Bolivia

year

sc
or
e

2002 2004 2006 2008

0
5

10
15

20
25

30
35

Brazil

year

sc
or
e

2002 2004 2006 2008

0
5

10
15

20
25

30
35

Chile

year

sc
or
e

2002 2004 2006 2008

0
5

10
15

20
25

30
35

Colombia

year

sc
or
e

2002 2004 2006 2008

0
5

10
15

20
25

30
35

Mexico

year

sc
or
e

2002 2004 2006 2008

0
5

10
15

20
25

30
35

Peru

year

sc
or
e

2002 2004 2006 2008

0
5

10
15

20
25

30
35

Venezuela

year

sc
or
e

Legend
National
Local



 

Table 3: Media Bias in Latin American Elections 
 

Country Year Type of Media 
Net Positive 
Differential 

Standard 
Deviation 

Brazil 2002 TV -5.6  
 

6.5 
 

Brazil 2002 newspaper -10.7  15.0  
Brazil 2006 newspaper 13.6  19.0  
Brazil 2010 newspaper 8.2  0.5  
Mexico  2000 TV 2.0  23.3  
Mexico  2006 radio 6.8    
Mexico  2006 TV 3.3    
Chile  2006 newspaper -25.3    
Chile  2006 radio -8.1    
Chile  2006 TV 5.0    
Venezuela  2004 newspaper 13.7  110.9  
Venezuela  2004 radio -20.8  104.2  
Venezuela  2004 TV 20.0  62.0  
Venezuela  2009 newspaper -4.0  105.3  
Venezuela  2009 TV 14.0  96.0  
Bolivia  2005 newspaper -3.0    
Bolivia  2005 radio 30.5    
Bolivia  2005 TV 164.0    
Argentina 2007 newspaper 0.0    
Argentina 2011 newspaper -20.1  66.1  
Peru  2011 newspaper 16.8    
Peru 2011 radio 18.0    
Peru 2011 TV 20.3    
 
NOTE: Net Positive Differential = (%positiveA – %negativeA) – (%positiveB – %negativeB). This is a 
weighted mean (by quantity of coverage) across stations; the standard deviation is based on the unweighted 
mean. Figures are author’s calculations based on data sources cited in the main text. Venezuelan data score 
percentage of news sources that are pro-government, pro-opposition, or unaffiliated; partisan sources are 
assumed to speak 100% positively about their own side and 100% negatively about the other, while 
unaffiliated sources are assumed to be neutral. Data cover news content only, except Bolivia 2005, which 
also includes opinion programs and editorials. Local/regional media are excluded.  

 


	Boas, Media in Latin America final
	Boas, Media in Latin America tables

